Taler/Preken 11.juli 2021 - 7. søndag i treenighetstiden

Preken 11.juli 2021 - 7. søndag i treenighetstiden

Nordkil, Geir
11.07.2021
Lesetekster: Ordsp 30,7–9, 1 Tim 6,17–19 Prekentekst: Luk 19,1–10

Luk 19,1–10 Sakkeus

1 Han kom inn i Jeriko og dro gjennom byen.  
2 Der var det en mann som het Sakkeus. Han var overtoller og svært rik.  
3 Han ville gjerne se hvem Jesus var, men han kunne ikke komme til for folkemengden, for han var liten av vekst.  
4 Da løp han i forveien og klatret opp i et morbærtre for å få se ham på et sted hvor han måtte komme forbi.  
5 Og da Jesus kom dit, så han opp og sa til ham: «Sakkeus, skynd deg og kom ned! For i dag må jeg ta inn hos deg.»  
6 Han skyndte seg da ned og tok imot ham med glede.  
7 Men alle som så det, murret og sa: «Han har tatt inn hos en syndig mann.»  
8 Men Sakkeus sto fram og sa til Herren: «Herre, halvparten av alt jeg eier, gir jeg til de fattige, og har jeg presset penger av noen, skal de få firedobbelt igjen.»  
9 Da sa Jesus til ham: «I dag er frelse kommet til dette huset, for også han er en Abrahams sønn.
10 For Menneskesønnen er kommet for å lete etter de bortkomne og berge dem.»
          

Kanskje bare et møte mellom to mennesker, men likevel så mye mer. Denne teksten er full av poenger som det kunne være viktig å snakke om. Om de som sperret veien for Sakkeus, bevisst eller ubevisst, det er kanskje de samme som murrer når Jesus inviterer seg inn til Sakkeus – en overtoller!! – Jesus burde da vite bedre. Hele talen kunne handlet om dette.

Men, jeg vil begynne med møtet mellom Sakkeus og Jesus. Det møtet som fant sted, og et liv som ble forvandlet. Ja, hvorfor skulle det egentlig det. Var ikke Sakkeus god nok som han var. Ja, og nei. Begge svar kan være rett, vi må bare vite hva vi egentlig svarer på. Ingen av oss kan i oss selv bli rettferdige for Gud, eller gode nok. For det ville kreve at vi er feilfrie, uten synd. Det er det ingen av oss som er. Samtidig er vi alle elsket av Gud, vi er skapt i Hans bilde. Og Gud ønsker, at vi skal komme til han akkurat slik som vi er for å bli møtt av han, få tilgivelse og få våre liv forvandlet. Ingen av oss har gjort noe som er så galt at ikke Jesus sonet for det da han døde på korset, alle kan vi få komme til han med våre liv og få tilgivelse for det vi har gjort som er synd. Ja, vi trenger det alle. Det er ingen som ikke er avhengige av det. 

Så, ja vi er gode nok til å få komme til Jesus. For det gjør vi ikke på grunn av hva vi har gjort, men hva han har gjort for oss. Samtidig vil det alltid være ting i våre liv som trenger å bli forandre, som ikke er slik det skulle være, og som Gud ønsker å forandre i våre liv. Et møte med Jesus, å invitere han inn som Herre i våre liv vil alltid føre til endring. Ikke fordi vi tar oss mer sammen, og skal se prektigere ut, men fordi vi kommer i nærkontakt med Gud.

Og livet til Sakkeus ble også forandret i møte med Jesus. En forvandling som ikke bare handlet om at han ble flinkere til å lese i Bibelen, til å be regelmessig eller til å gå på gudstjeneste. Det skjedde kanskje også, men det står det ingenting om. Den forandringen vi hører om som skjedde med Sakkeus handler om penger, til materielle goder. Hvordan forholdt han seg til dem. 

Det står i teksten at Sakkeus var rik, og som overtoller kan det nok også godt være at noe av de pengene han hadde ikke var tjent på ærlig vis. Og en del av det som skjer med Sakkeus og hans forhold til penger, er et oppgjør med dette. «Har jeg presset penger av noen skal de få firedobbelt igjen». Møtet med Jesus gjør at Sakkeus får et behov for å gjøre opp det han har gjort galt. Men, også i forhold til de pengene han ikke hadde presset av noen skjedde det en endring hos Sakkeus etter møtet med Jesus. Halvparten av pengene ville han gi til de fattige. 

Pengene hadde nok betydd både status, makt og trygghet for Sakkeus. Nå hadde han funnet noe som var viktigere, Jesus var kommet inn i livet hans. Han hadde ikke lenger bruk for pengene for å sikre seg status, makt eller sikkerhet, for det han trengte hadde han i Jesus. I stedet for at pengene var et mål kunne de nå bli et redskap for å tjene Gud og medmennesker, han kunne bruke noe så «kaldt» som penger for å vise kjærlighet til sine medmennesker.

Når det snakkes om kristne og penger har det ofte et negativt fortegn. Det kan delvis være fordi kirken opp gjennom historien har «karret til seg» mye makt og penger, til dels på andres bekostning. Det kan også være fordi det snakkes uklokt om givertjeneste, som egentlig er en positiv ting. Det viktige er at vi ikke holder pengene unna fellesskapet og livet med Jesus. Også vårt forhold til penger har med vårt forhold til Jesus å gjøre, eller sagt på en annen måte vårt forhold til penger kan ikke være upåvirket av vårt forhold til Jesus.

Det er vanskelig for meg, som har en helt grei økonomi i norsk målestokk, og i verdensmålestokk kanskje er blant de 5 % rikeste, å fortelle hvordan andre konkret hvordan de skal forholde seg til penger. Og Bibelen gir heller ingen fasit som sier hvor mye penger du kan bruke på det og det, eller hvor stor andel av inntekten din du kan bruke på klær eller ferie. Men det som skjedde med Sakkeus etter møtet med Jesus peker på en viktig ting; penger kan ikke lenger ha førsteplassen. Jesus sier i Luk 16.13 «Dere kan ikke tjene både Gud og Mammon» Mammon er her en betegnelse på materielle verdier og rikdom. Begge kan ikke ha første plass. Sakkeus ville gi Jesus førsteplassen i livet sitt, og da måtte pengene vike plassen. Det var dette som var umulig for den rike mannen i Mark 10, 17 flg. Han var ikke villig til å gi opp at pengene skulle ha førsteplassen i livet hans.

Dette utfordrer oss i dag. Vi som, om vi ikke er blant de rikeste i Norge, likevel er blant de rikeste i verden. Er vi villig til å slippe Jesus så helt inn på livet at det også får betydning for hvordan vi forvalter våre penger. Og, vi kan ikke tenke at dette er uviktig for Jesus, for hvis vi ser hvor ofte Jesus taler om dette så er det oftere og tydeligere enn mange andre spørsmål. At Jesus taler ofte om dette er nok blant annet fordi Jesus vet hvor vanskelig det er, og hvor fort det er at vi går oss bort på dette området. Hvor ofte pengene blir det viktigste for oss.

Dette er et tema som utfordrer oss, og det jeg skriver om her handler like mye om meg selv som om alle andre. Dette er heller ikke et tema hvor vi skal sammenligne oss med alle andre, det handler om forholdet mellom meg/deg og Gud. Samtidig vil det være fint å kunne snakke om det og be hverandre om hjelp og veiledning. Det grunnleggende spørsmålet blir altså; er vi villige til å la Jesus bli Herre også over våre penger og eiendeler. Er vi villig til å la møtet med han få betydning også for den delen av våre liv. Eller, vil vi holde Jesus unna pengene våre – og hva betyr i tilfelle det?

Det begynte med et møte med Jesus, og hans kjærlighet. Der begynner det for oss alle, og så handler det om å la han få lede oss gjennom livet – hele livet, og med alle dets spørsmål og valg. Det var slik Sakkeus møtte Guds kjærlighet, og det endret hele hans liv og prioriteringer. Et slikt møte inviteres vi alle til, hver dag – også i dag.
Ære være Faderen, og Sønnen, og den Hellige Ånd, som var, er og være skal en sann Gud fra evighet til evighet. Amen
 

Powered by Cornerstone