Taler/Søndagsbrev 30.mai 2021 - Treenighetssøndag

Søndagsbrev 30.mai 2021 - Treenighetssøndag

Karlsen, Kjetil
30.05.2021
Lesetekster: 1 Mos 18,1–8, Rom 11,33–36 Prekentekst: Luk 10,21–24

Luk 10,21–24 Jesus jublet i Ånden
21 I samme stund jublet han i Den hellige ånd og sa: «Jeg priser deg, Far, himmelens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige, men åpenbart det for umyndige små. Ja, Far, for dette var din gode vilje.
22 Alt har min Far overgitt til meg. Ingen vet hvem Sønnen er, unntatt Faderen, og ingen vet hvem Faderen er, unntatt Sønnen og den som Sønnen vil åpenbare det for.»
23 Da de var alene, vendte han seg til disiplene og sa: «Salige er de øynene som ser det dere ser!
24 For jeg sier dere: Mange profeter og konger ville gjerne se det som dere ser, men fikk ikke se det, og høre det som dere hører, men fikk ikke høre det.»

Kan du se for deg en Jesus som danser? Bare litt? 
I dagens tekst er det i alle fall ikke langt unna. 
Når han jubler i Den hellige ånd så bobler det tydeligvis. Hva kommer gleden av?
Kanskje at disiplene kom oppglødde tilbake fra sin tjeneste. De hadde gått på hans ord og opplevd store ting. De hadde droppa karrierejag og gjort Jesus ba dem om. Ved å velge å bli hos Jesus, var så deres navn «innskrevet i himmelen.» v 20. Ikke rart Jesus jubler.
Jesus fryder seg. Han kom som lege for «de syke.» Han kom for å løfte opp de små. Møte dem som ingenting var. Det er som ekko fra Marias lovsang. «Han støtte herskere ned fra tronen og løftet opp de lave.» Luk 1,52
Her er nåde for alle, og de små kommer til en forandring ikke sist.
En slags protestbevegelse. Som når vi synger «Deilig er jorden» i begravelse.

Protestbevegelse.
1.    I vår verden er det ikke de snille som slår seg fram. Det vises ikke minst når 1% av jordas befolkning rår over halvparten av verdiene. Slikt er ikke etter Guds hjerte.
2.    Vi tenker fort at vi som kristne lever vi i en håpløs situasjon. Jesu verdier får ikke råde, og vi er i kompakt mindretall. Jesus protesterer. «Jeg har fortsatt all makt i himmelen og på jorden» Mt 28,18
3.    I vår kultur legges det i stor grad opp til at vi skal være «vår egen lykkes smed.» Dette blir en forferdelig ubarmhjertig godværsseilas. Jesus protesterer. 
«Kom til meg» Mt 11,28

Jesu jubel er en slags stille protest. Han kom til alle, selv om ikke alle tok imot ham.
På vegne av den treenige Gud inviterer til fellesskap. De små, og alle andre, inviteres inn i 
det store guddommelige fellesskapet. 
Om du blir med – så blir det protestbevegelse i ordet beste betydning.
Vi inviteres inn i fellesskapet fra evighet, med den uendelige Gud. Fader Sønn og Ånd. 
Den udelelige Gud. En og treenig.
Stor og ubegripelig kommer han oss i møte og inviterer oss til fest. En mulighet for den som 
ikke er så narraktig stor at en stoler bare på egen forstand, og lar seg begrense av den.
Vi vil så ofte ha det etter vårt eget lille hode. Om ting er sånn, og Gud er slik, ja så kan vi tro.
Hallo! Som om min tanke skulle avgjøre hvordan Gud er! 
Han er like treenig, uansett hvor lite jeg liker tanken.
På bibelens første blad blafrer det aldri så lite i himmelens gardiner, og et lite ord røper 
storheten. «Gud sa: La oss lage mennesker i vårt bilde,» 1 Mos 1,26
Gud snakker med seg selv uten at det blir sært, for  han er både tre og en, altså fellesskap fra
evighet av.
Han utfordrer oss. Bryt ut av forstandens begrensende fengsel!
De små, som ikke har for store tanker om seg selv, tar imot.
De små som lar Gud være Herre, de får møte ham.
Da gjelder det å være våken. Ta imot livet, og menneskene rundt deg. Som Abraham.
Han tok imot tre ukjente gjester uten å vite at det var Gud som gjestet ham. Etterhvert, 
når Gud velsignet ham, gikk det vel opp for ham. Som skomakeren hos Leo Tolstoy, som
hadde Gud på besøk uten å vite det. 
Fra gammelt av har en ikke laget ikoner av Gud, men Rublev laget det geniale ikonet av 
treenigheten ved å avbilde tre engler. Et bilde av det som er umulig å avbilde. Så er jo 
perspektivet «motsatt» der det nærmeste er mindre enn det som er lenger borte. Det 
umuliges kunst.
Fader, Sønn og Ånd inviterer oss inn i fellesskapet. (Og vi som er så underernært på 
fellesskap!) «Den som elsker meg, holder fast på mitt ord, og min Far skal elske ham, og vi 
skal komme og bo ho ham.» Joh 14,23. Hvem andre enn den treenige – hos oss?
Bibelen bruker ikke «treenighet» som begrep, men i v 21 har vi treenigheten representert.
Kirken brukte lang tid, mange tårer og blod på å meisle fram dette som bibelens rike 
budskap om Gud viser oss. 
Fader, Sønn og Ånd. 3 og 1. Må ikke deles og får ikke blandes sammen.
Våre tre trosartikler er et godt pedagogisk virkemiddel, men må brukes med skjønnsomhet. 
For det første er der ikke vanntette skott. 
Jesus var med i skapelsen «Alt er blitt til ved ham» Joh 1,2   Ånden var også med. 
«Guds ånd svevde over vannet.» 1 Mos 1,2 
Kanskje må vi være flinkere enn hva vi historisk har vært med å balansere de tre troens 
artikler. Når det blir skeivfordeling, blir det feil. Kanskje har vi til en viss grad latt 2. 
trosartikkel fortrenge de andre to? Det kan vi ikke om vi tar den treenige Gud på alvor.

La oss slå følge med Paulus i dette.
Etter kapitler med tunge og viktige teologiske refleksjoner i Romerbrevet, gir han seg så bare 
ende over i vår tekst. Finnes det en bedre tilnærming til det evige mysterium, enn å bryte ut i
lovprisning av Gud? Den uransakelige og ufattelige Gud.
«Fra ham og ved ham og til ham er alle ting. Ham være ære i all evighet! Amen.» Rom 11,36

Herren velsigne deg og bevare deg.
Herren la sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig. 
Herren løfte sitt åsyn på deg og gi deg fred!

God søndag! 
Kjetil Karlsen 
 

Søndagsbrev 30.mai 2021 - Treenighetssøndag

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Rublevs ikon: «Treenigheten»
 

Powered by Cornerstone