Taler/Preken 8.nov 2020 - Følge Jesus

Preken 8.nov 2020 - Følge Jesus

08.11.2020
Lesetekster: Jes 1,16-19; 2 Tess 1,10b-12 Prekentekst: Mark 10,28-31

28 Da tok Peter til orde og sa: «Hva med oss? Vi har forlatt alt og fulgt deg.»
29 Jesus svarte: «Sannelig, jeg sier dere: Enhver som har forlatt hus eller brødre eller søstre eller mor eller far eller barn eller åkrer for min skyld og for evangeliets skyld,
30 skal få hundre ganger så mye igjen. I den tiden som nå er, skal han få hus, brødre, søstre, mødre, barn og åkrer – men også forfølgelser – og i den kommende verden evig liv.
31 Men mange av de første skal bli de siste, og de siste skal bli de første.»

«Følg meg» sa Jesus da han kalte disiplene.
Enkelt, om ikke bare greit.
Dette blir på sett og vis dagens tema, og utvides med dagens øvrige tekster.
Vi kalles til å følge Jesus ved å gjøre det gode. Jes 1,16-17
Men det er jo så vanskelig. Plutselig ble epidemien det store hinderet, eller kanskje unnskyldning? Hvordan skal vi nå gjøre godt mot vår neste, når selv statsministeren ber oss holde oss mest mulig hjemme?
Hva med å se det fra en annen side? Hvor mye kan vi ikke gjøre og være for hverandre, om vi så innskrenker til 5 eller 10 nærkontakter?
Spør en som er ensom, og i disse tider er det både unge og gamle. Utrolig mange lider når vi skal være mest mulig «for oss selv» og ikke minst unngå fysisk kontakt. Den som er ensom har god plass til deg på den eksklusive lista, ja det er det ikke utrolig mye vi kan få til «1 til 1»
Mens vi er inne på det – Verner ikke Gud sine barn mot pesten?
Se deg rundt.
-    I et kor på sørlandet ble de fleste smittet.
-    Misjonsleder dør i korona.
-    Kristne i hopetall blir syke i Frankrike, USA og så videre……
Vaksinerer ikke vi våre barn, selv om vi stoler på Guds omsorg?
Sannelig vi er «i verden, men ikke av verden.»
Livet er hellig og skal vernes.
Det er vår plikt, særlig når det er andres liv vi skal verne om.
Det handler om å vise Jesu sinnelag overfor andre, for det er å ære Gud.
Helt ned i det mest hverdagslige. Det er å følge ham.
Så får vi stå over det sosiale ved kirkekaffen så lenge. Mange menigheter må avlyse sine gudstjenester. Det er ikke svak tro, men å følge Jesus med uventede omkostninger.
«Vask dere, gjør dere rene! - hold opp med å gjøre ondt, lær å gjøre godt!» Jes 1,16-17.
Følge Jesus og gjøre det som er rett, som Jesaja fortsetter «-hjelp den undertrykte, vær forsvarer for den farløse, før enkers sak!»
De trenger oss. Vår støtte. Vår nærhet og omsorg.
Mennesker som trenger støtte. Undertrykte, flyktninger og mange andre.
Egentlig bør vi heller si: Vi trenger hverandre!
Med undertrykkelse handler det også om slaveri. Det moderne slaveriet skal vi høre mer om neste søndag (Bodø).
En regner med 40 millioner slaver i verden i dag. (25 i tvangsarbeid og 15 i tvangsekteskap)
Noen antyder så mye som 9000 i Norge. Vi snakker om verdens største kriminelle økonomi på kanskje 150 milliarder! Slaver kan nemlig selges flere ganger.
Dette er det utfordrende å sloss mot, da det ofte er litt fjernt og strukturelt. Hva kan lille jeg gjøre? La ikke det bli en unnskyldning for bare å «kneppe hendene.»
Et eksempel: I dag er det nesten gratis å kjøpe tøy i motsetning til for 40 år siden. Hvorfor? Noen jobber mest uten betaling. Spør du noen gang om garanti for at det ikke er barnearbeid som gjør dongeribuksa så «billig?»
Er vår menighet et sted vi hører om rettferdighet istedenfor at vi «gjør den?»
Å følge Jesus er å gjøre godt! Ikke for å bli Guds barn, men fordi vi er hans og følger ham.
«Slik jeg har gjort, skal også dere gjøre» Joh 13,15
Så får vi ikke glemme Peters spørsmål? «Hva med oss? Vi har forlatt alt og fulgt deg.» v 28
Et spørsmål under vår verdighet? Man spør vel ikke slik. Peter gjør det, og Jesus avviser det slett ikke.
Jesu svar er aldeles ikke å velsigne den som forsømmer sitt primære ansvar, men den som ofrer noe for å følge Jesus, blir ikke uten velsignelse.
Når Jesus lover rik velsignelse «i den tid som nå er», er det usikkert hva han mener. Kanskje menighetens rike fellesskap? Eller kanskje helt konkret det kollektive fellesskap i menigheten i Jerusalem? Vi vet ikke, men å følge Jesus er ikke uten velsignelse. Jesus er så langt fra gjerrig som det går an å komme.
Velsignelse og mulighet for forfølgelse. Underslår gjør han heller ikke. Vi må regne med store omkostninger om vi vil følge ham.
Om lønn ikke nevnes i teksten, så venter det lønn for den som følger ham. Nådelønn, som vi her på jord ikke har noen god parallell til. Jesus stopper også muligheten for å spekulere i dette. «Mange av det første skal bli de siste, og de siste skal bli de første.» All kalkulering er bortkastet. Lønnen er av nåde. Den krever du ikke – den får du!
Vår tro er alltid respons på Guds gode handlinger. Mer enn gode tanker og edle hensikter. Tro er å leve det liv Gud ga oss. Det ytrer seg i praktisk liv, som selvsagt kan være veldig forskjellig.
Tro som lever ærer Gud ved at vi tar oss av våre medmennesker. Guds elskede skapninger.
Så får lønnen kanskje vente?
Den «store lønn» er i alle fall å få være med og hos ham.
Være sett og elsket.
Det går IKKE ut over omsorgen for dem vi har rundt oss.
«Derfor ber vi alltid for dere at vår Gud må gjøre dere verdige det kall dere har fått, og fylle dere med all vilje til det gode og med en tro som med kraft viser seg i gjerning. Da skal vår Herre Jesu navn bli æret hos dere og dere skal få ære av ham, ved nåden fra vår Gud og Herren Jesus Kristus.» 2 Tess 1,11-12
Herren la sitt ansikt lyse over deg.